Sunday, May 31, 2015

Ahli Keluarga

Minggu: 11hb - 15hb Mei, 2015
Kelas: Durian
Guru: Cikgu Kok
Topik: Keluarga Saya
Masa: 3pm - 4pm


Topik 'Badan Saya' sudah habis pada minggu lepas. Minggu ini saya bagi mereka guna buku besar yang sudah lama kami tidak baca. Kami sambung dengan unit 'Keluarga Saya'. Kebanyakan mereka sudah kenali perkataan-perkataan untuk ahli-ahli keluarga. Jadi, saya hendak mereka cuba jawab soalan saya dalam ayat penuh. Soalan-soalan yang saya bertanya adalah seperti "Siapa ada abang/kakak/adik di rumah?", "Siapa anak sulung/bongsu di rumah?", "Kamu ada berapa orang abang/kakak/adik?", "Berapakah umur abang/kakak/adik kamu?" dan lain-lain.

Selain daripada itu, mereka juga belajar untuk mengucapkan selamat pagi/tengah hari/petang/malam pada waktu yang berkenaan. Saya mengajar mereka tentang waktu dan masa. Saya melukiskan jam dengan masa atas papan tulis dan mereka perlu menjawab yang ditunjukkan itu waktu apa dan pukul berapa.

Pada hujung minggu, saya telah menunjukkan mereka satu video - "Pada Zaman Dahulu: Kura-kura dan itik". Video ini mengajar kanak-kanak apa maksud itu "nasi jadi bubur".


No comments:

Post a Comment