Monday, April 13, 2015

Chichi & Chacha: Anggota Badan Manusia

Minggu: 30hb Mac - 3hb April, 2015
Kelas: Durian

Guru: Cikgu Kok
Topik: Badan Saya
Masa: 3pm - 4pm


Minggu ini kami bersambung dengan topik mengenai badan saya. Saya telah mengajar mereka beberapa perbendaharaan kata yang baru, seperti: dahi, dagu, lengan, leher, dan lain-lain. Saya juga suruh mereka cuba mengeja perkataan-perkataan yang baru ini. Kebanyakan mereka dapat mengeja dengan tepat.

Saya telah juga tunjuk mereka satu video yang mengenai lagu anggota badan. Tajuk video itu ialah Chichi & Chacha: Anggota Badan Manusia. Lirik lagu ini ada banyak perkataan yang mengenai anggota badan dan juga fungsi-fungsinya. Selain itu, saya berasa melodi lagu ini sangat sedap. Jadi, saya suruh mereka belajar menyanyi lagu ini bersama-sama.

Saya sediakan lirik lagu ini dan bagi mereka semua orang satu salinan. Lepas itu, saya membahagikan lagu ini kepada empat bahagian. Saya mengajar mereka yang bahagian pertama dahulu, iaitu mengenai kepala dan muka. Saya ajar mereka tambahkan pergerakan badan supaya lebih senang untuk mereka menghafal lirik lagu itu.


Chichi & Chacha: Anggota Badan Manusia

Tubuh kita ada banyak anggotanya, 
paling utama tentunya kepala kita.
Hidung mulut mata telinga, banyak fungsinya.
Hidu makan lihat dengar, penting semuanya.

Tangan kiri dan kanan di sisi kita,
bilang jari kita semua. Sepuluh jumlahnya!
Guna kaki untuk berdiri, berjalan, berlari.
Buka kasut basuh kaki, nanti bau kaki.

Badan yang sihat, memerlukan tulang yang kuat.
Mesti cukup rehat, tapi jangan banyak sangat.
Tubuh yang lemah, datang menjemput demam.
Jangan berlengah, ayuh bersenam.

Dari kepala ke hujung kaki, perlu disayangi.
Cuci rambut setiap hari, jaga kebersihan diri.
Dua kali setahun jumpa doktor gigi.
Badan sihat otak cerdas, kita senang hati.




No comments:

Post a Comment